images (2)Nume film (RO): EA

Regie: Spike Jonze

Scenariu: Spike Jonze

By Gabrielle & Flavius

Filmul “Her” se bucură de numeroase aprecieri din partea criticilor de film, fiind premiat la festivitatea “Golden Globe” din acest an pentru cel mai bun scenariu și fiind nominalizat la cinci categorii ale premiilor Oscar 2014, pentru : cel mai bun film, cea mai bună scenografie, cel mai bun scenariu, cea mai bună coloană sonoră și cea mai bună melodie (Karen O – “The Moon Song”). Pe măsură ce se derulează filmul, înțelegem și de ce:  subiectul (aparent banal) este tratat cu atenție de un scenariu reușit, jocul actorilor este impecabil, iar regia întregește cu succes tabloul maiestuos al unei frumoase povești de dragoste, pictat de Spike Jonze . Dar să le luăm pe rând…

“Her” îl are în centru pe  Theodore Twombly (Joaquin Phoenix), un scriitor de scrisori singuratic, sensibil și romantic, aflat la capătul unei căsnicii frumoase, dar plină și de momente dureroase, ale căror răni își lasă amprenta adânc, iar el și soția lui, Catherine (interpretată de frumoasa Rooney Mara ) sfârșesc prin a se distanța  unul de celălalt. Nefiind capabil să treacă ușor peste imaginea dragostei din tinerețe, peste amintirile vremurilor când el și Catherine erau fericiți și se iubeau, Theodore încearcă fără succes să se consoleze fie apelând la linii telefonice pentru oameni singuri, fie întâlnindu-se cu diverse cunoștințe ale prietenilor. Tot din teamă și incapacitatea de a relaționa cu oamenii din jur, își achiziționează un sistem de operare personalizat, o formă superioară de inteligență artificială, pentru care dezvoltă puternice sentimente de dragoste.images

Cu toate că tehnologiile prezentate în film sunt încă în stadiu de început în zilele noastre, filmul este deosebit de realist, folosind decoruri simple și obișnuite, dar totuși atât de firești și de potrivite acțiunii. Birouri anoste din sticlă, zgârie nori, dar și străzi fără nimic ieșit din comun, piețe cu alimente, aglomerate de oameni grăbiți. Toți au în comun folosirea unor sisteme de operare – în metrou, pe stradă, la serviciu, toți dezbat subiecte de viață cu glasurile dispozitivelor din urechi.

Jocul actorilor este de excepție. Joaquin Phoenix îl interpretează cu succes pe scriitorul timid și șovăitor, prins în melancolia unei iubiri demult apuse și dornic de a experimenta sentimente noi. Amy Adams joacă rolul lui Amy, prietena de încredere din timpul facultății, care se confruntă cu propriile drame și trebuie să facă și ea față unui divorț dureros. O regăsim și pe șarmanta Olivia Wilde, în rolul unei femei singure și frumoase, în căutarea unui suflet pereche.

Deși nu are o prezență fizică în film, Scarlett Johanson a avut o contribuție semnificativă la derularea poveștii filmului, vocea ei fiind Samantha, calculatorul de care Theodore se îndrăgostește nebunește. Trebuie să recunoaștem că nu am conștientizat pe deplin câtă senzualitate  ascunde muza lui Woody Allen până când nu am urmărit filmul.  Scarlett Johanson reușește să fie expresivă, dramatică, amuzantă și romantică în același timp.

images (1)Scenariul și regia filmului îi aparțin lui Spike Jonze (“Being John Malkovich”, “Adaptation”, “Where the Wild Things Are”), un regizor a cărui carieră se află sub lumina reflectoarelor, deoarece, deși nu a regizat decât patru lung metraje, fiecare minut îi poartă semnătura inconfundabilă. Jonze are ochiul unui artist, iar filmele sale au greutatea unor opere de artă, se încadrează în acea categorie rară de regizori, care nu aduc cantitate, ci calitate pe ecranele cinematografice.

Deși cadrele sunt adesea îndreptate spre peisaje urbane simple, deasupra lor se simte penelul unui pictor. „Her” este un exemplu pentru tehnica de filmare impecabilă; culorile, luminile și detaliile ce compun fiecare scenă, fac din fiecare cadru un tablou, o poveste în sine. Nimic nu stă pe ecran mai mult decât trebuie, fiecare obiect, fiecare planșă își are un rost. Elementele vizuale, deși nu sunt vădit dramatice, sunt încărcate de emoție sinceră și participă la definirea personajelor. Sunt momente în care perspectiva lui Theodore este atât de imersivă, încât personajul nu este întrupat doar de actorul Joaquin Phoenix, personalitatea lui este mai degrabă compusă dintr-un cumul de fragmente imagistice. Această defragmentare a personajului principal, prin proiecția lui asupra mediului urban, deseori întreruptă de amintiri fugare, creează un atașament autentic față de protagonist. Spike Jonze pătrunde atât de adânc în psihicul lui Theodore, sinceritatea scenariului regizoral îndeamnă spectatorul să coboare în cele mai intime gânduri și sentimente, încât uneori frizează penibilul. Totuși, nu ai cum să nu-l iubești pe Theodore Twombly, deoarece creatorul său adoptă perspectiva toleranței, a compasiunii, îl privește fără să îl judece.

M-am minunat de multitudinea de unghiuri din care poate fi privit și înțeles „Her”. Paradigma științifică a filmului nu este una prea îndepărtată de realitatea contemporană. Interactivitatea și socializarea în medii virtuale, jocurile intuitive și tehnologiile bazate pe comenzi vocale sunt parte din realitatea noastră. Jonze își așează personajul într-un viitor apropiat, un “event horizon” către care ne îndreptăm deja de câțiva ani. Nuanțele ironice de critică socială marchează multe dintre scenele filmului.

Samantha este de asemenea un personaj polivalent. Creația inițial finită, mărginită,  inteligența artificial -intuitivă capabilă de sentimente autentice, înzestrată cu o capacitate de procesare enormă, evoluează și dezvoltă o componentă spirituală. Felul în care Samantha privește lumea se schimbă. Prin asimilarea tuturor informațiilor despre om, ea trece printr-o evoluție spirituală gnostică. Cunoașterea îi aduce iluminarea, atingerea unei sfere de conștiință superioară, făcând-o să-l iubească pe Theodore dincolo de sine, dincolo de limitele unui sentiment îndreptat către o singură persoană. Cunoașterea și dragostea sunt pentru Samantha scări evolutive ce o aproprie și o depărtează în același timp de condiția umană finită.spike-jonzes-her-movie-review

Se întâmplă rar să găsești într-un singur film atâta adâncime, atâtea posibile interpretări. „Her” este un carusel al emoțiilor și imaginilor, o teză despre perspectiva umană asupra singurătății în spațiul virtual, în același timp o teză cu valențe budiste despre eliberare. Comportă multe elemente de critică socială,  dar îndeamnă la perspectiva detașată asupra omului în căutarea fericirii. Dezbate valoarea cuvântului și valoarea intenției în același timp, într-un mod critic și totuși profund detașat.

Muzica din „Her” atinge excelența prin perfecta sincronizare cu multiplele valențe ale filmului. Dacă ați citit tot ce am scris până acum, veți realiza că așa ceva este aproape imposibil. Și totuși, fără să fie condescendent lirică, fără să apeleze la marii clasici, tot ceea ce transmite pelicula la nivel vizual, se regăsește și în coloana sonoră.

Am scris și așa destul de mult, însă nu putem să nu mai adăugăm aceste ultime rânduri: la „Her” veți râde, veți fi impresionați, veți fi pălmuiți și îmbrățișați, iar la final veți rămâne cu senzația că ați trecut printr-o experiență ce a depășit cu mult limitele fizice ale unui ecran și ale unei săli de cinema.

Concluzia F and G: este “Her” un MUST SEE?

Cu siguranță DA! “Her” este un amestec de frumos și amar, de tristețe și încântare, pe fundalul unei teme pe cât de posibile, pe atât de surprinzătoare. Inevitabil ne ridicăm întrebări privind nivelul de intrusivitate pe care îl putem permite tehnologiei în viața noastră și de cât de mult suntem dispuși să expunem celorlalți. Poate că una din sursele de melancolie din film o reprezintă pierderea valorilor sociale – pe care de altfel, o vedem peste tot și în zilele noastre : adolescenții preferă să –și expună părerile pe Facebook decât să socializeze, suntem dependenți de telefoane, jocuri pe calculator și tablete.

Inevitabil, vă veți gândi la teza lui Jonze despre dragoste și cunoaștere, despre condiția umană, despre distanțe și aproprieri, despre pauza dintre cuvinte.

Mulțumim InterComFilm pentru invitație și lui Radu Ilie pentru că este mereu aproape de noi.